IT er kun en del af svaret på ordblindes udfordringer

Ordblindeefterskolerne indbyder til konference 20. april, hvor man gavmildt deler ud af erfaringer med læring for unge ordblinde. It fylder en del i programmet, men det væsentligste ligger på et helt andet felt.

Konference om undervisning af ordblinde

Ordblindeefterskolerne indbyder til konference 20. april, hvor man gavmildt deler ud af erfaringer med læring for unge ordblinde. It fylder en del i programmet, men det væsentligste ligger på et helt andet felt.

”Hvis der er én væsentlig erfaring, jeg virkelig håber, Ordblindeefterskolerne kan give videre til resten af uddannelsesverdenen, er det, at det nytter at tale sammen.”

Sådan siger Birgit Dilling Jandorf, tidligere leder af Dansk Videnscenter for Ordblindhed, i en årrække ansat i socialstyrelsen som konsulent på ordblindeområdet og i dag leder af Huset Jandorf.

”Etableringen af et stærkt netværk mellem ordblindeefterskolerne kan andre i dén grad lære af. At skolerne ikke er bange for at dele ud af deres viden, er meget centralt,” siger Birgit Jandorf. ”Man skal turde råbe op om både det man kan, og det man ikke kan.”

Vidensdeling til gavn for de ordblinde
Denne vidensdeling er centrum for en række konferencer, som Ordblindeefterskolerne har stået bag gennem en årrække. Den fjerde i rækken afholdes på Gylling Efterskole d. 20. april, og har titlen ’Bedre læring for unge ordblinde’.

Konferencen henvender sig til undervisere og andre fagpersoner med tilknytning til unge ordblinde og har som overordnet mål at forbedre de unge ordblindes muligheder i udskolingen.

Der er ifølge Kirsten Weile, formand for netværket af ordblindeefterskoler, ingen tvivl om at IT har fyldt en berettiget stor del af netværkets fokus gennem mange år. Også de tidligere konferencer har båret præg af ordblindeefterskolernes pionerarbejde på dette felt. Men det, der for alvor har været basis for skolernes bemærkelsesværdige – og videnskabeligt dokumenterede – resultater, har været forståelsen af at teknologien skal indgå i en samlet pædagogik, hvor tid til den enkelte er kodeordet.

”Vi er på mange måder et bindemiddel mellem alle de nye teknologiske muligheder og så den enkelte ordblinde i klasseværelset”, forklarer Kirsten Weile, som glæder sig over at konferencen har denne pædagogiske vinkel på alle de mangeartede oplæg og workshops.

----------

KONFERENCE 20. april 2017 på Gylling Efterskole:
BEDRE LÆRING FOR UNGE ORDBLINDE

• Oplæg, erfaringsudveksling og foredrag.
• Stort udbud af workshops om bl.a. læring, læse- og skriveteknologi samt innovativ brobygning.
• Netværksmuligheder mellem førende eksperter, politikere og undervisere med specialviden fra ordblindeefterskolerne landet over.

Se hele programmet her           

Udgivet den 03.02.2017