Ordblindeefterskolerne er frontkæmpere for alle unge ordblindes vilkår

Skolernes enestående position anerkendes af ministeriet - erfaringer kommer hele uddannelsesområdet til gavn

Kirsten Weile, formand for netværket af Ordblindeefterskoler

Vil være verdens bedste
To repræsentanter for Ordblindeefterskolerne var for nylig inviteret med til Ministeren for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørbys ekspertmøde om vilkårene for ordblinde.

Kirsten Weile, formand for netværket af de 20 særlige efterskoler, ved godt hvorfor ministeren inviterede Ordblindeefterskolerne med:
”Vi har en enestående position med 1600 ordblinde elever, der er hos os døgnet rundt, og som vi koncentrerer os om at hjælpe med alle de nyeste hjælpemidler. Derfor er jeg rigtig glad for, at man indenfor ordblindeområdet ofte spørger os til råds. Vi har jo en fælles interesse i at udvikle Danmarks uddannelsessystem til verdens bedste – og for at nå dertil, kræver det at også ordblinde har adgang på lige fod med andre.”

Det er især en omfattende viden om brug af it-hjælpemidler, der gør Ordblindeefterskolerne til attraktive eksperter for det øvrige uddannelsesområde. I ministeriets diskussionsoplæg til mødet, hvor der deltog 40 eksperter, blev det blandt andet foreslået at hele undervisningsområdet udnytter Ordblindeefterskolernes store viden når det gælder udvikling af ’god undervisning’.

”Ministeriets bevågenhed skyldes, at vi var nogle af de første til at igangsætte udviklingen af digitale prøver. Ikke mindst når det gælder tekst-til-tale og tale-til-tekst. Vi er for eksempel blevet lyttet til, når det gælder reglerne om brug af oplæsningsværktøjer ved folkeskolens afsluttende prøver,” forklarer Kirsten Weile.
”Og det er jo faktisk en udvikling, der kan komme rigtig mange mennesker til gavn. Ikke bare ordblinde, men også for eksempel blinde eller andre handicapgrupper.”

Fokus på læsning
En udfordring for ordblinde kan være at kæmpe med lav faglig selvtillid. Selv elever, der står stærkt i fag som matematik, risikerer at komme i klemme, når der i faget indgår krav om at læse.
”Hvis du ikke kan læse, går det lige pludselig ud over alle fag. Og vores målsætning er så selvfølgelig at hjælpe med læsekompetencen. Både med håndholdt læseteknologi, men bestemt også med den undervisning, der følger med,” siger Kirsten Weile.

For at nå de høje mål, samarbejder Ordblindeefterskolerne med mange forskellige partnere. Netværket har selv udviklet lærerkurser og tilbyder i samarbejde med professionshøjskolerne diplomuddannelser, der sigter på at efteruddanne alle, der arbejder med undervisning af ordblinde.

Nye udfordringer
Der ligger masser af udfordringer og venter forude på ordblindeområdet, fortæller Kirsten Weile. Selvom hun med egne ord er beæret over at eksperter og ministerudvalg lytter til hende, har hun også fokus på områder, hvor der stadig kan gøres mere for at ligestille ordblinde med andre. For eksempel peger hun på problematikken omkring karakterer som adgangskrav til ungdomsuddannelserne.

”Vi har et højt niveau i Danmark på det her område, og vi er nået langt – også med digitalisering, som hjælper rigtig mange. Men derfor kan vi stadig godt stille krav og gøre tingene endnu bedre.”

Minister med personlig erfaring
Det er endnu ikke besluttet hvordan minister Ellen Trane Nørbys møde, der fandt sted den 2. marts, vil blive fulgt op. Men Kirsten Weile fornemmede en stor vilje på mødet til at arbejde sammen om udviklingen af ordblindeområdet.
”Det var godt at mærke ministerens personlige optagethed af vores udfordringer. Hun har selv siddet i bestyrelsen for en ordblindeefterskole, og mener ligesom os andre, at livsduelige mennesker selvfølgelig ikke skal holdes tilbage fra at uddanne sig på grund af én hindring.”

Udgivet den 28.03.2016