Forskningsprojekt ‘Unge Ordblinde’
Projektet ”Unge Ordblinde” blev til i et samarbejde mellem Ordblindeefterskolerne i Danmark og Center for Ungdomsforskning, der er en forskningsenhed ved institut for pædagogik og læring ved Aarhus Universitet.
Læs om projektet her: www.cefu.dk
Rapport fra forsøgsprojektet RIOO
Forsøgsarbejdet RIOO – Redskab til Individuel Opsætning af Ordforslagsprogrammer er et projekt i Uddannelsesstyrelsens Skoleudvikling under indsatsområdet IT i undervisningen.
Formålet er, at udvikle et redskab, en staveprøve, der gør det muligt for lærere at opsætte ordforslagsprogrammer mest hensigtsmæssigt ved at afklare, hvilke personlige indstillinger den enkelte elev har mest brug for.
Unge skriver løs med it
Her kan forskningsprojektet “Unge skriver løs med it” downloades.
Projektet er gennemført af ordblindeefterskolerne i samarbejde med Videncenter for Ordblindhed og Hjælpemiddel Instituttet.
Lærervejledning og opgavekatalog udarbejdet i forlængelse af forskningsprojektet “Skriv løs med it”:
Viljen til læsning
Ph.d. afhandling af Aase Holmgaard “Viljen til læsning – læsevanskeligheder belyst gennem et erfaringsperspektiv” Oktober 2007.
Diplomopgaver
På folkeskolen.dk findes rigtig mange gode pd-opgaver om ordblindhed. Søg selv blandt ordblinde-relaterede opgaver her.
VIA gennemførte i samarbejde med Ordblindeefterskolerne i efteråret 2010 diplommodulet: “Læse- og skrivevanskeligheder”. Resultatet blev en artikelserie på 12 artikler, der kan downloades nedenfor.
Hvis du klikker på linket til emnebeskrivelsen, får du et overblik over de 12 artiklers indhold:
- Hent samlet indholdsfortegnelse
- Peter Andersen og Katrine Larsen: At gøre det vanskelige tilgængeligt.
- Zaza Friberg: Dysleksi og undervisning
- Eva Maria Smidt: Hvad betyder ordet?
- Maria Bentin Vindum: Hvilket ord? Hvad vil det sige at kunne et ord, når man læser?
- Christina Tind Pedersen: Jeg fatter det ikke
- Birte Basse og Peter Myrfeld: Læseforståelse i litteraturundervisningen
- Stinne Lakmann: Læsemotivation og læseforståelse gennem Internettet og sociale medier
- Kirsten Grue Sørensen: Læsevanskeligheder er andet end dysleksi
- Mikael Galmar: Metakognition, metakognitive strategier og den lyttende læser
- Jens Chr. K. Jensen: Naturfaglig læseundervisning for elever i læsevanskeligheder
- Jette Tinggaard Kralund: Når stavning står i vejen for skrivning, hvad gør vi?
- Mette Juul Kesler og Ulrik Schødt Rasmussen: Søgning på internettet – endnu en udfordring for elever i læsevanskeligheder