Prisnomineret reklamefilm ruller igen for ordblindeefterskolerne

"Det er et tab for alle, hvis vi tror, ordblinde er dumme", siger Kirsten Weile, formand for netværket af ordblindeefterskoler

Ordblindeefterskolernes små historier om den ordblinde issælger er de senere år blevet set af flere millioner danskere. Den første af de to film blevet nomineret til Bedste Reklamefilm i 2015 af Dansk Reklame Film - i konkurrence med film fra blandt andre Red Bull, Tuborg og Toms. Men også toeren, hvor den uforstående chef igen får vores ordblinde helt til at udbryde: 'Jeg er jo ikke dum - bare ordblind' har vundet manges hjerter.

"Filmene viser, hvorfor det er vigtigt, at vi bliver ved med at have ekstragode undervisningstilbud til de unge ordblinde", siger formanden for netværket af ordblindeefterskoler, Kirsten Weile. "Det med at den unge helt uretfærdigt bliver regnet for mindre dygtig eller smart på grund af et læse-handicap er i virkeligheden et tab for os allesammen. Jeg tror mange tager budskabet til sig i vores reklamefilm, fordi det bliver fortalt på en sød og sjov måde, og jeg håber endnu flere vil se dem, og forstå at ordblindhed ganske enkelt er noget helt andet end dumhed eller dovenskab."

De 20 ordblindeefterskoler fordelt over hele Danmark er startet op i august med knap 2000 nye elever. Der venter eleverne et anderledes skoleår, hvor små hold med undervisning af specialuddannede lærere hjælper med at give større selvtillid og tekniske kompetencer til den enkelte ordblinde.

De to film er produceret af Johannes Konstantin Neergaard og instrueret af Søren Vestergaard. Du kan se filmene her på ordbl.dk - men vil du have chancen for at vinde fem kasser is, kan du dele filmene på facebook. Læs mere her: www.ordbl.dk/is 

Udgivet den 15.08.2018